Last van fysieke ongemakken door thuiswerken? Een zere rug? Stijve nek, schouders of armen? Meestal zitten we te werken aan de keukentafel, zonder goede stoel of scherm. Werken op deze manier kan, als u uw werkwijze hierop aanpast.

 

De belangrijkste tips van onze fysiotherapeut en preventiemedewerker Tom Kemps voor een goede werkhouding:

1. Zorg bij het werken met een laptop voor een los toetsenbord en muis. Gebruik een laptopstandaard of een paar dikke boeken om het beeldscherm iets hoger te zetten tijdens het werk.

2. Onbewust laat u vaak uw hand op de muis liggen, ook als u deze niet gebruikt. Dit geeft een continue basisspanning in de onderarm, haal daarom wat vaker uw hand van de muis.

3. Gebruik een bureaustoel als dat kan, zodat u betere steun heeft.

4. De keukentafel is in verhouding met een bureau vaak te hoog. Mocht u geen bureaustoel hebben, kunt u overwegen om een stevig kussen in de stoel te leggen, zodat u iets hoger komt te zitten. Dat geeft minder spanning op nek en schouders.

5. Wissel af tussen zitten, staan en bewegen. Beweeg na iedere 30 minuten werken even en doe bijvoorbeeld een schouderrol. Trek uw schouders op tot uw oren, inademen en schouders loslaten als u weer uitademt. Achter de computer trekt u vaak onbewust uw schouders op, goed om deze regelmatig bewust te ontspannen.

Heeft u een vraag, of wilt u advies? Neem dan telefonisch contact op met Tom Kemps (arbeidsfysiotherapeut) via 040 - 711 66 40.

For English, please use Google Translate (in the right corner of this page).



Delen

Informatie

Geplaatst
6 april 2020

Onderwerp(en)
Gezondheidstips
Uitgelicht
Online uw medische gegevens bekijken
Online uw medische gegevens bekijken
Geplaatst: 30 juli 2020

Het advies is nog steeds om niet zomaar naar het centrum te komen. Neem altijd eerst telefonisch contact op. In de centra wordt 1,5 meter afstand gehanteerd. Om u zo goed mogelijk te kunnen helpen adviseren wij, zeker nu, gebruik te maken van de digitale mogelijkheden van het centrum.

Verstandig zonnen
Verstandig zonnen
Geplaatst: 30 juli 2020

Met mooi weer is het belangrijk verstandig te zonnen! Wij hebben (in samenwerking met Thuisarts) tips voor u op een rij gezet.

Volg je zorg
Volg je zorg
Geplaatst: 29 juli 2020

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Zorg dat u niet voor verrassingen komt te staan als u plotseling op de huisartsenpost of Spoedeisende Hulp zit: Volg je zorg!

Positieve gezondheid
Positieve gezondheid
Geplaatst: 28 juli 2020

Gezondheid is veel breder dan alleen de lichamelijke kant. Het gaat ook over bijvoorbeeld uw grenzen kennen. Lekker in uw vel zitten. Het gevoel van controle hebben over uw leven. En mee kunnen doen. Om deze reden werken we in het gezondheidscentrum met Positieve Gezondheid.

Herstelzorg COVID-19
Herstelzorg COVID-19
Geplaatst: 27 juli 2020

Heeft u last van klachten na een corona-besmetting? SGE heeft fysiotherapeuten die speciaal opgeleid zijn om u te begeleiden naar herstel. De therapie helpt patiënten als ze beperkingen ondervinden na COVID-19, zoals gewrichtspijn en/of stijfheid, afname van uithoudingsvermogen en/of spierkracht en problemen met ademhaling.

Psychische gezondheid jongeren
Psychische gezondheid jongeren
Geplaatst: 23 juli 2020

In april hebben we een oproep gedaan onder jongeren (16-25 jaar) om een vragenlijst in te vullen. Met de vragenlijst heeft Universiteit Maastricht in kaart kunnen brengen hoeveel jongeren psychische problemen ervaren en wat hun behoefte aan ondersteuning is vanuit het gezondheidscentrum. Maar liefst meer dan 300 jongeren hebben de vragenlijst ingevuld!