For English, please use Google Translate (in the right corner of this page).
NPA (Accreditering van het Nederlandse Huisartsen Genootschap) is hét kwaliteitskeurmerk in de huisartsenpraktijk. Eind 2020 zijn alle SGE centra ge-audit door de NPA. Een kritische auditor onderzoekt op basis van gesprekken met medewerkers, vragenlijsten en checklists of de kwaliteit van de huisartsenzorg voldoet aan de richtlijnen van de NPA. Alle belangrijke zaken in de huisartsenzorg komen aan de orde: de patiëntenzorg, de patiënttevredenheid, de organisatie van de zorg, het team, de privacy van patiëntgegevens, enz. Via een rapportage wordt teruggekoppeld welke zaken goed gaan en welke zaken beter kunnen.
Goed nieuws! Want op vrijwel alle onderdelen voldoen alle SGE-centra aan de richtlijnen van de NPA. In het algemeen heeft SGE een voorsprong in de ontwikkeling van ketenzorg, onder andere de zorg voor mensen met diabetes, longaandoeningen, hart- en vaatziekten, voor ouderen en voor mensen met psychische klachten. Een ander sterk punt dat de auditor constateerde is de samenwerking tussen verschillende disciplines. De SGE centra kunnen meer winst halen uit continue verbeteren naar aanleiding van klachten of zaken die anders lopen dan bedoeld.
Er waren ook verbeterpunten. In de meting naar de patiënttevredenheid kwam de telefonische bereikbaarheid en de toegankelijkheid van zorg als belangrijkste verbeterpunten naar voren. Een deel van u vindt het bandje met een terugbelsysteem aan de telefoon niet prettig. Bij de toegankelijkheid van zorg gaat het over een afspraak kunnen maken bij de eigen of een vaste huisarts.
Iedereen, die de vragenlijst digitaal heeft ingevuld danken we voor de tijd en moeite, want dit levert ons waardevolle informatie op.
Het bezoek van de NPA en de input die u daarvoor heeft gegeven helpen ons om te kijken wat er beter kan. De rapportage is in alle centra besproken en er is een actielijst opgesteld, waarmee we aan de slag gaan.
Op een volgende moment berichten we u graag over het vervolg.